Microsoft-oprichter, multimiljardair en filantroop Bill Gates mag dan wel baanbrekende technologie ontwikkelen, hij is allerminst blind voor de keerzijde van deze technologie.

Dat blijkt niet alleen uit verschillende interviews over dit onderwerp, maar ook uit de opvoeding van zijn kinderen.

“Je kijkt altijd hoe technologie op een positieve manier gebruikt kan worden – huiswerk maken en contact met vrienden onderhouden – maar ook wanneer het uit de hand loopt”, aldus Gates in april 2017 tegen The Mirror.

Gates’ drie kinderen groeiden dan ook op in een huis waar je pas een mobieltje kreeg als je 14 was, waar telefoons aan tafel verboden waren en waar er ver voor het slapen gaan niet meer met de gsm gewerkt mocht worden.

Tegen The Mirror zei Gates dat zijn kinderen klaagden dat hun vrienden en vriendinnen op veel jongere leeftijd een telefoon kregen, maar hun smeekbeden waren aan dovemansoren gericht. En tegen Matt Lauer van Today Show zei Gates dat hij weliswaar niet de Facebookaccounts van zijn kinderen controleerde, maar dat online veiligheid “een heel moeilijk onderwerp is voor ouders van nu”.

Geen iPad bij Steve Jobs thuis

Excessief gebruik van smartphones - of gewoon verslaving volgens sommige psychologen - vormt in toenemende mate een probleem voor ouders, wetenschappers en zelfs Silicon Valley-professionals. Gates is geen roepende in de woestijn met zijn schijnbaar ouderwetse opvattingen - in 2011 zei nota bene Apple-oprichter Steve Jobs dat zijn kinderen thuis geen iPad mogen gebruiken.

"We stellen paal en perk aan de hoeveelheid technologie onze kinderen thuis gebruiken", aldus Jobs tegen Nick Bilton van The New York Times. Jobs deed zijn uitspraken kort na de introductie van de iPad.

Volgens pedagogen Joe Clement en Matt Miles, auteurs van het boek Screen Schooled: Two Veteran Teachers Expose How Technology Overuse is Making Our Kids Dumber, is het veelzeggend wanneer mensen als Gates pleiten voor strenge regels rond het gebruik van apparaten.

"Wat weten deze rijke techbazen over hun eigen producten wat hun consumenten niet weten?" vragen Clement en Miles zich af.

Verslavende werking van technologie

Voor het antwoord op deze vraag is steeds meer bewijs: het is de verslavende werking van digitale technologie. De afgelopen jaren zette een hele reeks techbazen uit Silicon Valley vraagtekens bij het vermogen (of de macht van) van bedrijven als Apple, Facebook, Google en Twitter om de aandacht van hun gebruikers op te eisen. Hetzij via hun producten, hetzij via hun platforms.

"Het verandert letterlijk je relatie met de samenleving en met anderen", zei Sean Parker in november 2017 tegen Axios. Parker is de oprichter van Napster en oud-president van Facebook. "En hoogstwaarschijnlijk beïnvloedt het je productiviteit op vreemde manieren."

Ook schreven Apples twee grootste aandeelhouders, gezamenlijk goed voor een aandelenpakket van 2 miljard dollar, een open brief waarin ze hun zorg uitten voor wat Apples producten doen met de hersenen van kleine kinderen.

"We hebben nog eens naar het bewijs gekeken", schreven de aandeelhouders Jana Partners en de California State Teachers' Retirement System, "en we zijn ervan overtuigd dat Apple ouders moet helpen ervoor te zorgen dat hun kinderen de producten op een optimale manier gebruiken."

LEES OOK: Je laadt je smartphone waarschijnlijk al jaren verkeerd op